Sök säkerhetsbidrag för föreningsaktiviteter

SöderS säkerhetsbidrag syftar till att ge ekonomiskt stöd till anslutna studentföreningar för att öka säkerheten vid evenemang. Bidraget kan användas för att stödja vid kostnader relaterade till säkerhet, såsom hyra av vakter, köp av säkerhetsutrustning eller utbildning i säkerhetsfrågor.

Kriterier för beviljade medel:

  • Föreningar anslutna till SöderS kan ansöka om bidraget. Den förening som ansöker ska ha redovisat dess verksamhet i senaste aktuella period.
  • Bidraget är avsett för aktiviteter där det finns ett identifierat behov av säkerhetsåtgärder.
  • Prioriterade områden är tillställningar som förväntas få många besökare eller som innebär en förhöjd risk för ordningsstörningar eller säkerhetsincidenter.
  • Ansökan ska innehålla en detaljerad beskrivning av aktiviteten, en motivering till varför säkerhetsåtgärder behövs, samt en budget där de planerade säkerhetsåtgärderna framgår.
  • Föreningsbankkonto krävs för att ta emot beviljat medel.
  • Maximalt bidrag per förening: 10 000 kr per termin.
  • Beslut tas av SöderS styrelse på det nästkommande styrelsemöte om ansökan lämnas in senast två veckor innan det. 
  • Efter genomfört evenemang ska föreningen lämna in en redovisning av de faktiska säkerhetskostnaderna, tillsammans med kvitton och annan relevant dokumentation.

Ansökan och återrapportering

Ansökan fylls i digitalt på SöderS hemsida.

Efter aktivitetens genomförande ska föreningen inkomma med återrapportering innehållande utvärdering av aktiviteten samt ekonomiskt utfall och kopior av kvitton. Detta görs i ett digitalt formulär på SöderS hemsida.


En förening kan inte beviljas ytterligare medel från säkerhetsfonden förrän återrapportering skett och godkänts av styrelsen. Vid utebliven eller godkänd återrapportering är föreningen återbetalningsskyldig till SöderS för hela det beviljade beloppet.

Ansökningsformulär

Jag har har förstått att föreningen behöver uppfylla följande krav för att min ansökan ska bli godkänd:
Hållbarhetspolicy ->